CONTACT: 0728 122951 / 0747 659799
Link-uri utile

HOME » Articole » Sanatate

Importanta calciului in organismul uman


Calciul reprezinta aproximativ 2% din greutatea organismului (1,2-2,0 kg), din care 99% este stocat in oase si dinti pentru mentinerea lor intr-o stare sanatoasa si puternica, restul de 1% - o cantitate infima este pentru supravietuire, fiind necesara pentru contractia muschiului cardiac si reglarii batailor cardiace, pentru derularea multiplelor procese fiziologice din organism.

Oasele noastre sunt proiectate pentru a asigura mai mult decat un cadru rigid de baza al organismului. Ele functioneaza si ca un fel de banca de unde organismul se aprovizioneaza cu calciu la nevoie, in momentele cand scade nivelul de calciu din sange. Acest proces este dinamic in desfasurare si osul este continuu distrus si refacut, si aproximativ 600-700 mg de calciu se schimba zilnic in oasele unor adulti.

 

In mod normal, daca exista suficient calciu absorbit prin regimul alimentar, nivelul calciului din sange si oase ramane in echilibru cu usoare fluctuatii. Daca regimul alimentar este deficitar in calciu, organismul va alege intotdeauna sa mentina un anumit nivel de calciu in sange, prin extragerea lui din dinti si oase. Acest mecanism de supravietuire cu orice pret poate cauza o multime de probleme. La un moment dat, se pierde mult calciu din oase incat apare osteoporoza (pierdere de masa osoasa sau oase casabile). La copii, simptomul carentei de calciu este rahitismul

Din cauza ca organismul da prioritate mentinerii nivelului normal de calciu in sange, analizele de sange nu sunt mijloace eficiente pentru determinarea nivelului calciului atat in oase cat si in tesutul moale. Nivelul din sange poate fi perfect normal, in timp ce acel din oase este scazut. Semnele clinice ale pierderii de calciu din oase sunt atat de putin vizibile si nu apar inainte ca osteoporoza sa se instaleze. Odata ce osteoporoza este diagnosticata, ea poate in mod obisnuit incetinita sau oprita, dar este foarte dificil sa se revina la starea initiala. Cel mai bun lucru este prevenirea. 

Iata de ce recomandam ca suplimentele cu calciu sa fie consumate cat mai devreme posibil, in cantitati de la 400 pana la 1600 mg pe zi.

Calciul joaca in primul rand un rol structural, intrucat aproximativ 99% din cantitatea totala de calciu continuta de corpul uman se afla la nivelul oaselor si dintilor, restul de 1%, reprezentat de calciul circulant in sange, este esential pentru derularea normala a multiplelor procese fiziologice. Este important de retinut faptul ca la nivelul oaselor, calciul este inlocuit in fiecare zi si 20% din celulele noastre osoase sunt inlocuite de altele noi in fiecare an. Avand in vedere ca zilnic se elimina prin urina si scaun intre 200 si 300 de mg de calciu, intelegem necesitatea unui aport din acest mineral intr-o cantitate corespunzatoare necesitatilor organismului. Se va imbunatati masa osoasa la persoanele de orice varsta, inclusiv la adolescenti, tineri adulti, femeile in perioada postmenopauza.

Doza zilnica optima de calciu recomandata variaza foarte mult atat in functie de varsta, sex si alte particularitati individuale. Astfel:
  • Sugari, pana in 6 luni: 400 mg
  • Sugari, intre 6 luni si un an: 600 mg
  • Copii 1-10 ani: 800 mg
  • Adolescenti: 1200 mg
  • Adulti: 1000 mg
  • Femei insarcinate sau care alapteaza, femei aflate la menopauza, femei peste 65 de ani: 1600 mg.

Rolul calciului in organismul uman:
  1. formarea oaselor si mentinerea tineretii acestora, prevenirea osteoporozei;
  2. mentine sanatatea sistemului articular;
  3. contractia si relaxarea musculara, prevenirea crampelor musculare;
  4. esential pentru functionarea glandelor endocrine: tiroida, paratiroide, hipofiza si suprarenale;
  5. coagularea sangelui si preventia sangerarilor;
  6. transmiterea influxului nervos, mentinerea echilibrului sistemului nervos, previne insomnia, depresia psihica, anxietatea;
  7. impiedica cresterea tensiunii arteriale si consecintele acesteia: infarctul miocardic, angina pectorala, accidentul vascular cerebral;
  8. reduce nivelul colesterolului si riscul aparitiei aterosclerozei;
  9. reglarea si mentinerea echilibrului acido-bazic;
  10. previne aparitia cancerului;
  11. ajuta la asimilarea fierului alimentar si la asimilarea vitaminei B12;
  12. intervine in multiple reactii enzimatice ale organismului;
  13. stimuleaza secretia gastrica;
  14. are efect analgezic;
  15. este antialergic etc.
Produse in legatura cu articolul:

comentarii Adauga un comentariu
Scrie comentariul in casuta de mai jos:

Numele tau (optional)

Optional, ai posibilitatea sa atasezi maxim cinci fisiere la acest comentariu (format: .doc, .xls, .pdf, .jpg, .png, .gif, .bmp):
1.
2.
3.
4.
5.